diumenge, 10 de febrer del 2008

Títols de crèdit

Quan vaig al cinema amb algú sempre em sento com una freaky perquè al final de la pel.lícula m'espero a veure tots els títols de crèdit. La majoria de gent no entén quina necessitat n'hi ha i, amb les presses amb les que tothom va sempre, estan desitjant sortir el més aviat possible de la sala.

Des d'ahir em sento menys freaky, vaig tenir la gran sort d'escoltar la presentació del llibre Uncredited, dins la Mostra de Cinema i Audiovisuals de Cassà de la Selva 
(MACCA). Aquest llibre està escrit per una dissenyadora gràfica i un estudiós del cinema. Conté més de mil referències cinematogràfiques i està acompanyat per un DVD en el que es mostren alguns dels títols més emblemàtics de la història del cinema.
Molts dels que em miren amb cara rara quan no m'aixeco del seient en acabar el metratge del film o que arriben tard a l'entrad i els perden els títols d'obertura segurament no entenen que són veritables obres d'art, que al seu darrera hi ha la tasca de dissenyadors gràfics, tipografistes, ... i que algunes vegades formen part del mateix metratge. 
Amb aquest llibre es poden fer descobriments com que els títols d'obertura de La pantera rosa, de Blake Edwards, van donar lloc a la creació del personatge que porta aquest nom i convertir-lo en una sèrie d'animació molt coneguda. O que Woody Allen sempre utilitza la mateixa tipografia en blanc sobre fons negre per elaborar els títols de les seves pel.lícules.

La llàstima és que molts directors no li donin importància a aquest element i no s'impliquin més en la feina que fan els grafistes.

Bibl.: Gemma Solana, Antonio Boneu. Uncredited. Index Book. Barcelona, 2007