dijous, 10 de juliol del 2008

Llibre generacional

Fa uns dies vaig fer una entrada parlant de com els llibres havien marcat la meva vida, als que ens considerem lectors un llibre ens obre la porta a móns diversos, alguns coneguts i d'altres desconeguts, ens porten records de temps passats, ens descriuen el temps present o ens avancen aconteixements futurs...

El llibre que vaig adquirir al darrer Sant Jordi parla de tot això. En un to autobiogràfic, el crític literari Javier Pérez Andújar (col.laborador de programes de televisió al voltant de la lectura com Saló de Lectura) ens descriu passatges de la seva infantesa al compàs d'un text literari, un còmic o una sèrie de televisió. 
Los príncipes valientes, ambientada a la zona del Besòs a principis dels 70, fa un recorregut per les novel.les clàssiques d'aventures, des de Julio Verne a Poe, de Robert Lo
uis Stevenson a Mark Twain; de les historietes de El príncipe Valiente a Astérix i Obélix; de la sèrie de televisió de l'inspector Colombo a Kojak.
A la vegada, el protagonista, alter ego de l'escriptor, ens descriu la realitat
 de la seva família, emigrada d'Andalusia, les celebracions familiars, la vida a l'escola i les converses amb el seu professor don Antonio i, sobretot, el seu anar i venir amb el seu amic de l'ànima Ruiz de Hita; amic amb el que compartirà lectures i amb qui es dedica a enterrar llibres sota els fanals i les torres d'electricitat en una sort de bookcrossing en un temps passat.

En alguns passatges he pogut retornar a la meva infantesa, a algunes de les meves lectures primigènies.