dimarts, 1 de juliol del 2008

sempre els llibres

Des de petita he d'agrair als meus pares que em transmetessin l'amor per la lectura. 

Primer llegint-me contes infantils clàssics, després posant a les meves mans alguns dels llibres de la Col.lecció "Els grumets de la Galera" com El zoo d'en Pitus o Un rètol per a Curtó, més tard Les aventures d'en Massagran o el surrealisme d'en Gianni Rodari, a l'adolescència les aventures de Los Cinco, Els set secrets o Guillermo el Travieso. Com li agraeixo al meu pare que em regalés Mi familia y otros animales del Gerald Durrell, a partir d'aquest vingueren molts més amb els que vaig poder imaginar als animals com a persones i a l'inrevés...

Més tard vaig començar a escollir jo les meves lectures, en alguns casos arribant a l'obsessió com el cas de José Luis Martín Vigil (La vida sale al encuentro, El faro de Barlovento, En defensa propia, ...), Herman Hesse. 

Als 20 anys, vaig voler buscar allò que tingués un component generacional encara que amb referències una mica dures al món de la droga, el sexe i, fins i tot la mort. Autors com Bret Easton Ellis o José Ángel Mañas, o Douglas Coupland amb Generación X

Quan feia la carrera de Treball Social vaig descobrir l'autor de referència per la meva promoció: Eduardo Galeano, què dir d'ell, de la seva visió crítica de la història d'Amèrica Llatina plasmada sobretot a Las venas abiertas de América Latina; o Gioconda Belli, amb la irrepetible Mujer habitada
 
Si em permeteu les referències cinematogràfiques vaig començar a llegir Maruja Torres, a qui vaig conéixer d'adolescent per les seves crítiques a la revista Fotogramas, no us perdeu un grandíssim llibre com és Amor América, un recorregut per América Llatina i Centramèrica des de la vivència personal i el sentiment.

També amb molta relació amb el cinema i, a la vegada que veia les pel.lícules de James Ivory, vaig llegir diversos llibres de E.M. Forster, com Una habitación con vistas o Howards End

Com que el meu guió de lectura ha estat una mica errant, sense un itinerari clar... fa dos anys em vaig apuntar a un club de lectura de la Biblioteca Xavier Benguerel, encara que amb una mica de trampa perquè en realitat és un club de cinema, llegim un llibre i veiem la pel.lícula basada en el llibre, així que darrerament molts dels llibres que llegeixo després s'han convertit en guions adaptats però d'aquesta manera he tingut ocasió de llegir alguns clàssics que d'una altra manera no hagués llegit com Orgullo y prejuicio, o Farenheit 451.

En fi, em deixo molts llibres llegits per comentar-vos però d'aquesta manera tinc material per un altre post.

Us vull deixar els meus llibres de referència, els que recomanaria a qualsevol que em preguntés:
1.- Cartes a un jove poeta, de Rainer Maria Rilke, el valor de la bellesa i de la soledat a l'hora d'escriure. Per pensar.
2.- Las amistades peligrosas, de Choderlos De Laclos, com unes cartes poden tenir tanta ironia, gairebé ratllant el sarcasme. Per disfrutar.
3.- El ocho, de Katherine Neville, sí, també els best-sellers poden estar molt ben escrits. Pur entreteniment.

En fi, també podria parlar de poesia, de còmics, de cinema i llibres, ... però això amics serà un altre dia.